Wilmington: Sophie Skelton & Maril Davis praten over die hartverscheurende scène

Datum: 2018-12-29 19:39:56
5
0
  

Boeklezers van Drums of Autumn wisten dat het moment eraan zat te komen, maar dit maakte de hartverscheurende scène in de nieuwste aflevering Wilmington er niet minder erg op. Na een huwelijk en bijbehorende huwelijksnacht met haar nieuwe man Roger, werd de dochter van Jamie en Claire verkracht door Stephen Bonnet, dezelfde psychopaat die in de allereerste aflevering haar ouders gewelddadig overviel na door hen geholpen te zijn.

Als publiek werden we in deze achtste aflevering meegenomen in een emotionele achtbaan. Eerder zagen we hoe blij Brianna en Roger waren nadat ze elkaar in Wilmington weer gevonden hadden. Roger was Brianna 200 jaar terug in de tijd gevolgd om ervoor te zorgen dat ze veilig was. Brianna kan dit romantische gebaar wel waarderen, waarna ze besluiten om zich met een traditioneel Schots gebruik voor een jaar en één dag aan elkaar te beloven als man en vrouw. Ze bezegelen dit huwelijk met een huwelijksnacht waarin Brianna haar maagdelijkheid verliest en alles in orde lijkt te zijn.

Dit is totdat Roger laat vallen op de hoogte te zijn geweest van het overlijdensbericht van Jamie en Claire. Eerder had hij het Brianna niet durven vertellen omdat ze juist zo blij was van het feit dat haar moeder de grote liefde van haar leven weer had teruggevonden. Een lange discussie volgt, waarin de gemoederen flink oplopen. Roger bluft dat hij terug zal gaan naar de 20e-eeuw en laat Brianna in haar eentje ’s nachts weer teruggaan naar de taveerne waar zij en Lizzie verblijven. Het is echter hier dat Brianna in de handen van Bonnet terecht komt, nadat zij de trouwring van haar moeder probeert terug te kopen.


Bonnet accepteert echter geen geld en heeft een andere vorm van betaling in gedachten. We zien nog net hoe Brianna vervolgens de kamer in wordt getrokken, waarna Bonnet rustig de deuren achter zich dichtdoet. Wat volgt is een hoop geschreeuw en geluiden, terwijl we in de taveerne iedereen door zien gaan met hun eigen dingen. Niemand komt haar helpen, een ander zet zelfs de laarzen van Brianna netjes naast de deur alsof er niets aan de hand is.

Waar we eerder fysiek de verkrachting zagen, bijvoorbeeld in het eerste seizoen tussen Jamie en Black Jack of tussen Claire en een Red Coat, gebeurde deze verschrikking nu achter gesloten deuren. “Er komt veel verkrachting voor in de boeken van Diana Gabaldon,” geeft uitvoerend producent Maril Davis toe aan Entertainment Weekly.

We hebben daarvan ook al wat laten zien en elke keer proberen we te beslissen wat het beste is voor het verhaal. We willen ook respect tonen aan het personage die door deze situatie heen gaat. En we wisten vanaf het begin dat we dit buiten beeld wilden houden. We zijn aan het begin bij Sophie in de kamer en wat volgt is echt een hartverscheurend moment.




En hoewel dit natuurlijk een vreselijk onderwerp is voor in een televisieserie, willen de producenten het verhaal niet mooier voordoen dan het is. “Het is verschrikkelijk, maar het gebeurde heel veel. We wilden in dit geval vooral laten zien hoe niemand iets deed en hoe verschrikkelijk dat is. Al deze mensen wisten wat er aan de hand was, maar niemand komt helpen. Dat laat zien wat voor maatschappij het is en hoe Brianna, als alleenstaande vrouw, niet voorbereid was op deze situatie. Niemand hielp haar! Hoe tragisch is dat!”

Sophie Skelton hoopt vooral dat deze scène andere vrouwen kracht zal geven. “Soms helpt het om te zien hoe iemand anders meemaakt wat jij ook hebt meegemaakt, je herleeft het trauma door iemand anders en ziet hoe zij eruit komt. Hopelijk geeft dit kracht aan vrouwen die hetzelfde hebben meegemaakt. Het was wel echt een uitdaging om zo’n verschrikkelijke situatie recht te doen en het zo echt mogelijk over te laten komen. Ik heb ook wel een paar fans gesproken die een soortgelijke situatie hebben meegemaakt en echt opzagen tegen deze aflevering omdat ze hun trauma weer herleven door Brianna.”

“Er is echter geen juiste manier om verkrachting op televisie te laten zien,” vult Davis aan. “Die is er gewoon niet, of je het nu wel of niet laat zien. Voor ons is vooral de reis na de gebeurtenis belangrijk, wat er gebeurt met het personage en dat we hierin het moment niet tekort doen. We zien de tragedie van deze wereld en het geweld waar niemand iets tegen doet.”

In het boek van Gabaldon komen we er echter pas achter dat Brianna verkracht is op het moment dat ze in Fraser’s Ridge arriveert en vertelt dat ze zwanger is. Maar Davis wist dat ze deze route niet kon nemen en het verhaal voor televisie moest adapteren:

In het boek komen we dit via flashbacks te weten, en dat is zeker een interessante manier. Maar wij wilden haar zien worstelen en het niet hoeven verbergen. We gaan met haar mee op deze emotionele reis, waarmee we Sophie ook de mogelijkheid gaven om een personage te spelen dat vooruit gaat na dit schokkende moment. In de volgende aflevering zullen we dan ook zien hoe Brianna niet aangeraakt wil worden en hoe de horror over haar huid kruipt. We geven haar dat moment.

En hoewel dit onderwerp helaas nog steeds actueel is, geeft Davis aan met deze verhaallijn geen politieke boodschap te willen overbrengen. “Natuurlijk hebben we het erover, maar dit speelt zich 200 jaar in het verleden af. We doen ons best een historisch perspectief te behouden, hoewel er in al die jaren tragisch genoeg niet veel is veranderd.”

Bron foto’s: Outlander Online
Reacties

5
0