Terugblik op het virtuele PaleyFest

Datum: 2020-11-25 17:06:51
2
0
  

Jaarlijks wordt in het Paley Center For Media in Los Angeles PaleyFest georganiseerd. Dit is een festival gericht op de Amerikaanse televisie met als doel de creatieve community hierachter te stimuleren, promoten en eren. De perfecte plek om als cast en crew van Outlander aan te schuiven dus! Al sinds de start van de serie is Outlander hierbij aanwezig met een eigen panel waarin bijvoorbeeld vragen worden gesteld over het schrijfproces, de chemie tussen de acteurs, de passie van fans voor Outlander en opkomende afleveringen. Ondanks het coronavirus was de cast en crew dit jaar opnieuw aanwezig, al was het festival dit keer verplaatst naar een locatie online.

De online meeting maakt het ondanks alle coronarestricties in ieder geval wel makkelijk om vanuit verschillende locaties van over de hele wereld aanwezig te zijn. Zo zijn schrijfster Diana Gabaldon, uitvoerend producenten Maril Davis en Matthew B. Roberts aanwezig. Maar ook Sophie Skelton, Richard Rankin, Sam Heughan en Caitriona Balfe zijn van de partij in dit online panel.

Al met al is het een interessant interview over het reilen en zeilen achter de schermen bij het vijfde seizoen van Outlander, van slangenbeet tot het thema en de visuele stijl. Maar ook de meer bekende vragen passeren de revue, waaruit blijkt dat de interviewster helaas weinig originaliteit heeft als het tot de vragen aankomt. Maar goed… Laten we samen eens verder in dit interview duiken.



Hoe verklaren jullie de populariteit van Outlander? En waarom voelen fans zich zo diep verbonden met de show?

“Diana Gabaldon heeft deze fantastische wereld gecreëerd met deze geweldige personages,” vertelt Caitriona Balfe. “En ik denk dat we heel erg van geluk mogen spreken dat er al zo veel fans waren. Centraal staat deze mooie liefdesrelatie, maar daarnaast bestaat het verhaal uit zo veel verschillende elementen. Het heeft actie en drama, en daarmee wel iets voor iedereen.”

“Het verhaal staat nooit stil,” vult Sam Heughan aan. “We gaan van Schotland in de 17e-eeuw met de opstand van de Jacobites, naar Versailles, de Caraïben en uiteindelijk Amerika. Nu krijgen we te maken met de Amerikaanse Revolutie en de start van modern Amerika. Veel verschillende genres komen langs, maar in de kern is het het een liefdesverhaal van Jamie en Claire.” Ook Richard Rankin vindt het vooral mooi hoe de serie zich gedurende de seizoenen blijft ontwikkelen:

Het gaat van de Highlands in Schotland naar de High Society in Parijs. Dat houdt het fris, het blijft constant bewegen. En daarbij is er voor iedereen wel iets.”

Ook Sophie Skelton prijst de televisieserie met name om de diversiteit. “Je hebt de geschiedenis, je hebt de oorlogen, je hebt het liefdesverhaal. Maar ook de relatie tussen Brianna en Roger voegt iets toe. Want de liefde tussen Claire en Jamie is idealistisch en mooi, maar Roger en Brianna zetten daar iets anders tegenover. Soms is die relatie wat meer realistisch. Zij zijn niet goed in communiceren en hebben vaak discussies waardoor ze verder uit elkaar komen te staan. Maar ik denk dat hiermee een nieuw publiek kon worden aangesproken. De personages zijn niet perfect en ik denk dat dit de mensen verbindt met de personages.”

Toch is dit volgens Diana Gabaldon niet perse de reden waarom ze de relatie van Brianna en Roger in de boeken tot leven heeft gebracht. “Ik creëer geen personages, ik vind ze,” vertelt de schrijfster.

Mijn personages hebben lagen en beetje bij beetje leer ik ze beter kennen tijdens het schrijfproces. Maar Roger ontdekte ik eigenlijk toevallig, omdat ik iemand nodig had om terug in de tijd te gaan en iets voor Claire te kunnen vinden. En Brianna bestaat alleen omdat Claire uiteindelijk zwanger was. Dus ik moest uitvinden wie ze precies was. En dat was wel een beetje een harde noot om te kraken. Het is zo’n personage waar je mee opgescheept zit, maar uiteindelijk laat ze meer van zichzelf zien en leer je haar kennen.




Wat was het algehele thema van het vijfde seizoen toen jullie de scripts aan het ontwikkelen waren?

“We starten altijd vanuit de boeken en proberen daaruit het belangrijkste thema te vinden. The Fiery Cross is een heel dik boek met veel fantastische scènes, maar we moesten dit verhaal toch terug zien te brengen naar twaalf afleveringen,” vertelt scenarioschrijver en uitvoerend producent Matthew B. Roberts.

“Dus vroegen we ons af wat deze familie zou doen die deze thuissituatie hadden gecreëerd aan het eind van het vorige seizoen. Hoever zouden ze gaan om dit te beschermen? Dus dat kwam direct aan de oppervlakte toen we verder in het boek doken. Van daaruit zijn we verder gegaan om dit seizoen vorm te geven en dat heeft heel goed gewerkt. Er zijn veel scènes met pijn, verdriet en leed. De dingen waar de fans van Outlander voor komen naast het liefdesverhaal.”


Nu de personages op één plek blijven, hoe houd je het verhaal dan fris, zoals Rankin daarstraks vertelde?

“Elk jaar is weer anders en elk boek brengt weer andere dingen met zich mee. Dat blijft een uitdaging,” vertelt uitvoerend producent Maril Davis. Productie ontwerper Jon Gary Steele bouwt elke keer de meest fantastische sets, elk jaar groter dan het jaar daarvoor. En in dit seizoen bouwde hij het grote huis van Jamie en Claire, en dat is echt gigantisch! We blijven dat elk jaar doen, met sets en ook met de verhaallijn. We blijven onszelf elk jaar weer overtreffen. En het lijkt alsof het nu makkelijker wordt, omdat we in Amerika zijn en blijven. Maar ook nu maken we het onszelf weer heel moeilijk. Dat maakt het werk ook heel erg leuk om te doen.”

Een van de nieuwe sets het afgelopen seizoen was de chirurgie van Claire. “Het is heel fijn dat we van tevoren al even door de nieuwe set mogen lopen en kijken naar de dingen die er staan,” vertelt Balfe.

Ik ben een beetje obsessief en ga dan echt meedenken over de plek waar Claire dingen zou neerzetten. Bijvoorbeeld met het ontwikkelen van penicilline. Hoe zou Claire dat aanpakken? Het zijn die kleine dingen die heel belangrijk zijn.”

Gelukkig voor Caitriona is er ook een echte arts bij de opnames aanwezig de actrice te assisteren bij de operaties die er uitgevoerd moeten worden. “Ze is al vanaf het begin bij ons en heeft mij bijvoorbeeld helemaal meegenomen in de stappen voor het verwijderen van de keelamandelen, maar ook bij de autopsie. Het is heel fascinerend.”



Eén van de operaties die Claire moest uitvoeren dit seizoen, was het behandelen van Jamie’s slangenbeet. Kunnen jullie wat meer vertellen over die opnamedagen?

“Dit is Outlander en dit was opnieuw een uitdaging waar ze mee moesten dealen,” vertelt Heughan. “De make-upafdeling beschikt over allerlei protheses en het was leuk om mee te denken hoe de slangenbeet eruit zou moeten zien. Wat gebeurt er met je lichaam en wat gebeurt er met de wonden als je door een slang gebeten wordt? En dan lig je ook nog eens in de bossen samen met een man die hij niet waardig vindt voor zijn dochter, een man die hij niet geschikt acht voor deze tijdsperiode en deze wereld. Hij confronteert hem daarmee en wordt uiteindelijk verrast door de unieke blik die Roger van de wereld heeft.”


Sophie, kun jij wat meer vertellen over de route die Brianna dit seizoen heeft afgelegd? Heeft ze nu meer vrede met wat er vorig seizoen is gebeurd?

“Ja, de kogel in het hoofd van Stephen Bonnet heeft ook een kogel geschoten in de herinneringen aan wat er is gebeurd,” vertelt Skelton. “Het is een trauma dat ze haar hele leven bij zich zal dragen, maar het is haar gelukt om dit weg te drukken. Jemmy is een leuke afleiding. Ze is meer bezig met het opvoeden en zorgen voor een kind dan dat ze zich zorgen kan maken over haar eigen demonen. Daar hebben we dit seizoen geprobeerd mee te spelen.”

Tijdens de bruiloft in de eerste aflevering is ze nog heel gespannen. Het is helemaal niet hoe zij het zou hebben gedaan in de jaren ’70 en haar vader Frank is niet bij haar bruiloft aanwezig. Er zijn heel veel mensen aanwezig die ze helemaal niet kent.

En net als ze zich een beetje kan ontspannen door simpelweg met Roger en Jemmy te dansen, hoort ze dat Stephen Bonnet nog leeft. Dan veranderd ze in een soort moederbeer die enkel haar kind wil beschermen. Dat draagt ze vervolgens constant met zich mee. Pas aan het eind van het seizoen kan ze rustig ademhalen dat deze man geen schade meer kan doen.



Er wordt in dit seizoen gebruik gemaakt van verschillende opnamestijlen, zoals de scène waarin Roger wordt opgehangen of Claire wordt ontvoerd. Hoe hebben jullie de beslissing gemaakt om Outlander op een andere manier visueel te maken?

“Eén van de grote uitdagingen voor ons als schrijvers is om de gedachten van de personages op beeld te brengen,” vertelt Roberts. “Als je de boeken leest, weet je op elk willekeurig moment wat er omgaat in het hoofd van een personage. We willen niet steeds voice-over gebruiken om interne dialogen uit te laten spreken. Dus moesten we bedenken hoe we visueel in hun hoofd konden komen? Dit waren twee momenten waarop we dat konden doen en het verhaal konden vertellen.”

En hoewel de verschillende visuele stijlen al wel tijdens het schrijfproces werden uitgedacht, besloot Roberts de afleveringen toch op beide manieren te filmen. “Met name de producenten van de show konden zelf niet helemaal voor zich zien hoe een ‘stomme film’ zou werken. Wij hadden het idee dat we dit wel konden, maar voor de zekerheid hebben we het op beide manier gefilmd. Richard is in die scènes echt fantastisch. Ik weet niet hoe vaak je bent opgehangen, maar ik denk minimaal duizend keer.”

“Er kwamen heel veel elementen bij kijken,” vult Rankin aan. “Er was voor mij de druk om in het hoofd van Roger te blijven en ervoor te zorgen dat het verhaal vanuit zijn perspectief werd verteld. Dat was echt wel lastig, vooral toen ik de zak over mijn hoofd had. Dan moet je vanuit een heel kleine ruimte en een camera heel dicht op je gezicht toch een verhaal kunnen vertellen. Het is moeilijk en riskant om te doen, maar soms moet je deze risico’s nemen voor televisie.”

Ook Caitriona herkent deze situatie. Tijdens de laatste aflevering van het vijfde seizoen kruipen we als kijker namelijk in de gedachten van Claire terwijl zij door mannen wordt ontvoerd en verkracht. “Gelukkig hebben we een goede regisseur die ons heel goed uitlegde hoe het er visueel uit zou komen te zien,” vertelt Balfe.

Zo konden we ons een beetje voorstellen hoe het geheel goed zou samenvallen. Ze gaat door zo’n verschrikkelijke situatie. Wat gebeurt er dan met een sterke vrouw die in haar leven al zoveel heeft moeten doorstaan? Ze staat op het breekpunt en dat leverde een uitdaging voor mij op. Ik vond het een krachtige manier om te laten zien hoe Claire zichzelf los weet te koppelen van de realiteit. Hoe laat je zien wat er in het hoofd van Claire omgaat?”


Met de mislukte reis door de tijd, lijkt Brianna haar thuis te hebben gevonden in Fraser’s Ridge. Wat wil zij voor de toekomst?

“Ze voelt zich daar altijd een beetje in tweeën gesplitst. Ze realiseert zich dat ze een moderne vrouw is voor die tijd en als ingenieur zou ze op haar plek zijn in de jaren ’60 en ’70. Maar tegelijkertijd heeft ze ook nooit echt een goede band gehad met haar familie. Frank stierf al toen ze jonger was en Claire was altijd aan het werk als chirurg.”

“Dus Brianna heeft een vreemde relatie ontwikkeld met haar moeder en haar echte vader heeft ze nooit gekend,” gaat Skelton verder. “Hier heeft ze haar familie en hoewel ze wrede dingen heeft meegemaakt in deze tijd, is dit waar ze zich thuis voelt. En ook Jemmy wil ze de familie bieden die ze zelf nooit heeft gehad. Ze hebben allemaal trauma doorstaan, maar kunnen elkaar daardoor ook erg goed begrijpen. Ze zijn van zover gekomen en op dit moment kan Brianna ook een soort moeder zijn voor haar eigen moeder.”

Het is volgens uitvoerend producent Roberts dat de familie Fraser en familie MacKenzie juist zoveel trauma meemaken, doordat ze zich inzetten voor andere mensen en de maatschappij om hen heen. “Ze nemen zelf risico’s door bijvoorbeeld de Battle of Culloden te willen stoppen. En als je dat doet dan kun je ook geraakt worden,” vertelt hij. “En dit is ook precies wat in het zesde seizoen gaat gebeuren. Er gaat drama zijn, tranen, leed, pijn. Het verhaal is zo dynamisch en we zijn altijd aan het vechten om scènes uit de boeken weer terug te laten komen in de afleveringen.”

Het is echt een wonder dat wij als televisieserie al zes seizoenen hebben mogen maken, en uiteraard hopen wij op meer. Maar het is al een hele mijlpaal dat we het tot boek zes hebben gehaald. Ik weet dat veel fans het een heel leuk boek vinden, dus ik kijk er ook erg naar uit.

Maar ook de andere cast- en crewleden kijken er naar uit om terug naar de set te keren in januari. Iedereen is het er over eens dat ze samen in Schotland een familie vormen en niet kunnen wachten om elkaar weer te kunnen zien. Volgens Maril Davis is er in ieder geval een interessante verhaallijn voor Brianna en Roger, wordt de relatie tussen Jamie en Claire nog verder uitgediept en is er ook voor Lizzy veel te beleven komend seizoen. “Het wordt een bomvol seizoen!” aldus de uitvoerend producent. We gaan het beleven!

Reacties

2
0