Outlander in coronatijd: Een behoorlijke uitdaging

Datum: 2021-02-17 14:15:49
1
0
  

“Dit was niet hoe we ons de opnames van het zesde seizoen van Outlander hadden voorgesteld,” vertelt uitvoerend producent en schrijver Matthew B. Roberts in een interview met het Amerikaanse Elle. “We wilden heel graag ons momentum houden vanaf seizoen vijf. De cast en crew, en ik denk ook de fans, waren heel erg enthousiast om direct met het zesde seizoen te starten. En toen moesten we op de rem trappen.”

De gehele film- en televisiesector werd door de uitbraak van Covid-19 wereldwijd stilgelegd, waaronder ook de opnames van Outlander. Gepland was om in het voorjaar van 2020 te starten met de opnames, maar in plaats daarvan werd de industrie gedwongen manieren te verzinnen om de set binnen een pandemie veilig te houden. “Het heeft op verschillende manieren echt mijn hart gebroken,” vertelt Roberts. “Begrijpelijk, de gezondheid van de wereld was veel belangrijker dan een televisieshow. Dat weten we.”

Inmiddels zijn de opnames voor het nieuwe seizoen van Outlander in volle gang, filmend in Schotland onder strenge regels. Toch is Roberts vastberaden om de content van het nieuwe seizoen hier niet door te laten beïnvloeden:

Ik wil niet dat het verhaal door Covid-19 veranderd wordt. We hebben veel intieme scènes, dat is hoe wij ademen en leven. En dan is er maar één oplossing mogelijk: testen, testen, testen. We moesten uitzoeken hoe we ervoor konden zorgen dat iedereen wel een miljoen keer getest was voordat ze de set op zouden lopen en hoe we vervolgens die bubbel intact konden houden. Dat was onze belangrijkste focus, ervoor zorgen dat iedereen zich veilig voelt als hij op de set aanwezig is.



“Ik zou ook echt niet weten hoe ik ‘Covid-vriendelijke’ scènes zou moeten schrijven,” gaat Roberts verder. “En dan vooral geen scènes voor Outlander. Mensen zullen dicht bij elkaar zijn, emotioneel zijn, personages praten met elkaar. En dat is hoe het virus zich verspreidt. We moesten uitzoeken hoe we Outlander nu gewoon Outlander konden laten zijn.”

“Dus schreven we onze scripts zoals we van tevoren hadden bedacht en doken er samen met de productie in. Samen met onze producent in het Verenigd Koninkrijk, Guy Tannahill, en onze nieuwe productie-ontwerper Mike Gunn namen we de scènes vervolgens door. Dan kwamen we er soms achter dat we het een klein beetje moesten veranderen om het te laten werken.”

“We hebben nog steeds veel mensen in de scènes en dan is het belangrijk om iedereen veilig te houden. We hebben geprobeerd om het aantal acteurs op de set naar beneden te brengen en visuele effecten te gebruiken. Dan kunnen we in de verte bijvoorbeeld digitale mensen gebruiken, waar we normaal echte figuranten zouden gebruiken. Maar elk jaar zit er een groot evenement in Outlander, en dat hebben we ook voor dit seizoen gepland. We hebben een fantastisch post-productieteam die digitaal mensen aan een menigte kunnen toevoegen, zoals we bijvoorbeeld ook al bij de Battle van Alamance hebben gedaan.”




Met het uitstellen van de productie kregen het team van schrijvers opeens negen maanden extra om de scripts voor het zesde seizoen te schrijven, al bood dit volgens Roberts niet echt veel toegevoegde waarde:

Het script gaat pas leven als het in productie gaat. Je kunt iets schrijven en echt van mening zijn dat het magisch is, het beste dat je ooit hebt geschreven. Maar als het dan vervolgens in productie gaat, blijkt het helemaal niet te kunnen of niet te werken. Pas als we echt beginnen met filmen, gaat het voor mij leven. Dan veranderen we bijvoorbeeld de setting of de dialogen. Pas na de post-productie is het verhaal echt geschreven.

Over het thema van het nieuwe seizoen kan Roberts in ieder geval kort zijn: de revolutie. Al komt deze dreiging zowel van de externe wereld als van binnenuit de gemeenschap. Zo vertelt de uitvoerend producent en schrijver: “Ik denk dat wat er in 1775 gebeurt in de wereld, ook gebeurt in de persoonlijke levens van Claire en Jamie. Zij gaan zelf ook door een soort revolutie en dat is iets wat je het hele seizoen zult terugzien. Je hebt een fundament en wanneer dat op instorten staat, zul je ermee moeten dealen. Dat is eigenlijk het thema van het seizoen.”

Daarbij zal volgens Roberts ook weer gebruik gemaakt worden van een experimentele regie om emoties uit te drukken, zoals we bijvoorbeeld ook in het vijfde seizoen zagen toen Roger na de Battle van Alamance werd opgehangen. Zo vertelt Roberts:

De boeken van Diana Gabaldon gaan in op de emoties en gedachten in het hoofd van de personages. De afgelopen vijf seizoenen zijn we er wel achter gekomen dat het heel erg moeilijk is om dit visueel op beeld te krijgen. Je kunt duizenden uren doorbrengen met het lezen over Claire’s gedachten. Probeer die maar eens visueel te maken.

We proberen om niet te ver van het verhaal af te wijken en willen het graag goed doen. Er is zoveel materiaal in de boeken die we nooit zouden kunnen produceren, dus het blijft een uitdaging. Maar vanaf de eerste dag wilden we de grenzen wat verleggen en op deze experimentele manier in de hoofden van bijvoorbeeld Claire en Roger komen.


Bron foto’s: FarFarAway

Een andere uitdaging die de producenten soms tegenkomen in de beschikbaarheid van specifieke plekken of acteurs. Zo was Laura Donnelly in het vierde seizoen van Outlander niet beschikbaar om de rol van Jenny Murray (Jamie’s zus) te spelen. “Het was heel jammer om haar niet in Lallybroch te hebben toen het verhaal ons daar terugbracht,” vertelt Roberts. “We hoopten haar te kunnen boeken en dat ging helaas niet. Dus op het laatste moment moesten we veranderingen maken. Dat gebeurt soms, terwijl Diana als schrijfster die beperkingen uiteraard niet kent.”

Het zijn van een producent draait alleen maar om het maken van beslissingen. Je hoopt dan dat je de juiste beslissing hebt gemaakt en daarmee kunt leven. Je hebt geen idee wat het publiek wel en niet leuk gaat vinden. Op een gegeven moment moet je kunnen zeggen: ‘Dit is het product dat we gaan geven, en ik hoop dat ze het leuk gaan vinden.’ Dat is in ieder geval altijd mijn intentie.


Reacties

1
0