Outlander componist Bear McCreary moest huilen tijdens het schrijven van de muziek voor seizoen 3

Datum: 2018-03-16 10:11:31
5
0
  

Hoewel de dvd van het derde seizoen van Outlander voorlopig nog niet verkrijgbaar is in Nederland, is het inmiddels wel mogelijk de cd met de originele muziek van het seizoen te bestellen. Om meer van dit album te weten te komen, hield het Amerikaanse magazine Entertainment Weekly een interview met componist Bear McCreary om erachter te komen waar de uitdagingen lagen en hoe moeilijk het was de juiste muziek te componeren voor Frank’s dood.


Er waren een heleboel dramatische momenten in het derde seizoen, zoals de dood van Frank en de reünie tussen Claire en Jamie. Hoe was het om voor al deze momenten de muziek te maken?

“Het was waarschijnlijk het meest dynamische seizoen van televisie waar ik ooit bij betrokken was. Het overspande verschillende eeuwen en de hele wereld, dus het zette echt veel druk op de muziek om niet alleen de inhoud te ondersteunen, maar ook om het verhaal voort te duwen. Zoals wanneer we op volle zee gaan. We moesten in de muziek echt een verandering in de taal van de show aankondigen. Dat was echt spannend, en dat alleen zou al een grote uitdaging zijn geweest. Maar we namen ook afscheid van enkele van onze favoriete personages, zoals Frank. Ik moest de laatste, ultieme versie van zijn thema schrijven en dat was heel erg verdrietig en emotioneel voor mij als fan van de show. Dus om dat allemaal in één seizoen te hebben, was een spectaculaire ervaring.”


Er zijn een paar voorbeelden geweest waarbij de producenten naar externen gingen voor muziek, zoals toen ze een cover van het nummer “A Hard Rain’s A-Gonna Fall” van Bob Dylan gebruikten. Hoe gaat dat in zijn gang? Zeggen ze dan: “Bear, sorry, maar we hebben je voor deze aflevering niet nodig?”

“Uiteindelijk is het aan hen om die beslissing te nemen. Heel vaak komen scripts binnen en is zo’n scène geschreven met behulp van een muziekstuk. Dan zal er een discussie ontstaan of wie die exacte opname gaan gebruiken of dat we onze eigen versie ervan doen. We experimenteerden daarmee bij Battlestar Galactica, dus dat ben ik wel gewend van uitvoerend producent Ron Moore. Ik geniet ook wel van de mogelijkheid om een stapje terug te doen en een stukje van de bronmuziek of een heel nummer op de voorgrond te laten komen in Outlander, juist omdat het zo zeldzaam is.”

“Het maakt deze sequenties heel speciaal. Ik haat het om toe te geven, maar geen enkele andere muziek zou dezelfde impact hebben. Er zijn tijden dat ik plaats neem op de achterbank, maar dat geeft mij de gelegenheid om de rest van de afleveringen in te duiken en het zo op te zetten dat het krachtig is voor het publiek.”


Wat zou je zeggen waren de moeilijkste momenten om muziek te schrijven voor het derde seizoen?

“Jeetje, dat zijn er wel een paar! Emotioneel vond ik de dood van Frank erg moeilijk. Ik merkte dat ik moest huilen terwijl ik aan het schrijven was. Ik voelde zo veel voor Claire en ik leefde erg mee met Frank. Ik hield zo van het thema dat ik voor Frank schreef en het was triest om het te schrijven, wetende dat het de laatste keer was. In veel opzichten nam ik afscheid van een muziekstuk dat al drie jaar in mijn leven was. Dus dat was een uitdaging, omdat het erg emotioneel was. Op creatief en technisch vlak denk ik echter dat de meest uitdagende scène van het seizoen, en misschien in mijn carrière, in de finale was, met de voodoo-drumceremonie in het bos.”

Ik heb een tien minuten durende sequentie geschreven voor deze drumperformance, met al zijn drama en expositie. Er zijn conflicten, oplossingen, onthullingen, nieuwe motivaties, gevechten, flashbacks en dood. Dit alles gebeurt terwijl er een gigantische drumcirkel is op slechts enkele meters afstand van onze personages. Het idee was om een drumperformance te schrijven die op zichzelf kon staan en tien minuten in zijn eigen wereld kon bestaan, maar tegelijkertijd een verhaal vertelde en ons in de omgeving hield. Het kostte me weken, maar ik vind het echt gaaf en het was gewoon een technische uitdaging.”


Hoeveel tijd geven ze je om een nieuw stuk muziek te componeren?

“In vergelijking met de meeste televisieprogramma’s heb ik voor deze show meestal behoorlijk wat tijd. Bij een show kun je soms slechts zes dagen krijgen om een aflevering te voorzien van muziek. Bij Outlander heb ik meestal een maand of langer voor een aflevering, wat extravagant is. Ik krijg afleveringen in groepen. Het is een geweldige ervaring die relatief zeldzaam is in televisie. En wanneer er grote belangrijke muzikale veranderingen aankomen, krijg ik dat meestal ver van te voren te horen. Zoals bijvoorbeeld toen we met het verhaal naar Jamaica zouden gaan. Ik wachtte niet tot aflevering negen om daarover te gaan nadenken. Daar werkte ik al bijna aan voordat het seizoen begon.”


Daarbij heb je ook de titelsequentie halverwege het seizoen aangepast.

“In het tweede seizoen veranderden we het in het Frans, waardoor het voor zes of zeven afleveringen erg barok en aristocratisch klonk. Toen we teruggingen naar Schotland voor het Jacobitische opstandsverhaal, veranderde het weer en was het erg militaristisch. Er zijn een aantal hoofdtitels geweest die het verhaal en de geografie weerspiegelen en natuurlijk gaat dat voor seizoen 4 weer veranderen nu we niet meer in Jamaica zijn. Ik heb nog nooit de mogelijkheid gehad dit te doen, ik denk dat je het aantal shows dat hun titelsequentie veranderd op twee handen kunt tellen. Het is een spannend middel om de muziek aan te laten sluiten bij het verhaal.”


Kijk je erg uit naar de toon van de muziek nu de actie in het vierde seizoen zich in Amerika afspeelt?

“Ja, en eerlijk gezegd ben ik daar nu druk mee bezig. Ik werk aan de nieuwe afleveringen en er zijn veel vragen waar ik op dit moment mee worstel. Historisch gezien hebben we het geluid van de muziek gepusht om de groei van onze personages en onze geografie weer te geven. Doordat het einde van het derde seizoen zo exotisch was met alle Jamaicaanse dingen, moet dat in het nieuwe jaar worden teruggedraaid. Dat was slechts een kortstondige periode in de muziek en ik denk dat we voorlopig niets meer met Cubaanse muziek gaan doen, dus er zijn veel onderdelen waar ik nog mee aan het sleutelen ben.”

“Als je erover nadenkt sta ik in een rare positie. Het grootste deel van het verhaal vond plaats in Schotland over Schotse karakters, en dus was de Schotse volksmuziek een heel groot deel van zowel de geografische locatie als de personages. Dus nu zijn ze in Amerika en geven we met de muziek commentaar op de geografie, maar uiteindelijk is het belangrijker om de Schotse personages te ondersteunen en de drama die Jamie en Claire in hun leven meemaken. We zien alles via hun ogen en we zijn met hen vertrouwd. Dus denk ik dat de aanwezigheid van doedelzakken, die de kracht van Jamie onderstrepen, zeker in de show zal blijven.”

Het album is onder andere te koop via Bol.com, maar ook te beluisteren via Spotify en YouTube. Zo kun je onbeperkt genieten van de prachtige muziek van Bear McCreary.

Reacties

5
0