Gaat showrunner Ronald D. Moore de crew van Outlander verlaten?

Datum: 2017-11-14 16:31:31
10
0
  

Het is je bijna niet voor te stellen, een Outlander zonder showrunner Ronald D. Moore. Al sinds zijn vrouw Terry Dresbach, die verantwoordelijk is voor de geweldige kostuums in Outlander, de boeken van Diana Gabaldon heeft gelezen in de jaren ’90 probeert Moore een serie van de boekenreeks mogelijk te maken. Hij vond zijn geluk bij Starz, een Amerikaans productiebedrijf dat de sprong samen met de regisseur van onder andere Battlestar Galactica durfde te maken.

Als showrunner is Moore verantwoordelijk voor het gehele productieproces, van het schrijven van scripts tot het bepalen van de montage. Juist doordat de serie door verschillende schrijvers wordt geschreven, is het belangrijk dat Moore als showrunner een bepaalde visie doorvoert. Hij is degene die checkt of de kwaliteit van de serie in elke aflevering wordt gewaarborgd en of het verhaal in een juiste sequentie wordt verteld. In een interview met Variety vertelt Moore echter dat hij zijn rol als showrunner steeds verder uit handen geeft aan producent Matthew B. Roberts en schrijfster Toni Graphia. Zal Moore de serie echt gaan verlaten?

Hoewel Moore de eerste twee seizoenen nog volop betrokken was bij het gehele productieproces, zijn de dagen tijdens het derde seizoen al iets minder intens voor hem geweest. In plaats van elke dag bij de schrijvers en op de set aanwezig te zijn, bevond Moore zich meer op de achtergrond terwijl hij Roberts en Graphia meer autoriteiten gaf. Juist doordat het derde seizoen een soort overgang is waarin Claire en Jamie grote reizen maken, was het voor Moore onmogelijk om op verschillende plaatsen tegelijkertijd te zijn:

Ik ben officieel nog wel de showrunner, maar de dagelijkse gang van zaken wordt geregeld door uitvoerend producenten Matt Roberts en Toni Graphia. Ik heb hen meer autoriteit gegeven. Matt is daadwerkelijk veel op de set en Toni is de baas over de schrijvers. En beiden rapporteren ze naar mij, waardoor ik de hele productie kan overzien. Maar ik sta niet meer aan de frontlinies zoals ik eerder deed.

Ondanks het feit dat Moore zich verder op de achtergrond heeft teruggetrokken en hij een minder intense rol heeft, heeft hij er alle vertrouwen in dat Roberts en Graphia er weer iets geweldigs van weten te maken. “Ze zijn competent, goed en slim, en voegen andere dingen aan de productie toe,” vertelt Moore. “Je wilt ook dat je werknemers verantwoordelijkheid kunnen nemen en met de show mee kunnen groeien, dus geef ik hen daarvoor ook de ruimte. Soms moet je iets meer delegeren en niet altijd degene zijn met het antwoord.”

Daar is natuurlijk iets voor te zeggen, drie weten immers meer dan één. Juist door het werk uit handen te geven, wordt de werklast voor Moore iets verlicht, waardoor hij zich ook op zijn andere projecten kan richten. Zo is hij momenteel bezig met een televisieserie voor Amazon, genaamd ‘Electric Dreams’. Door de hoge kwaliteit van hedendaagse televisieseries is elke aflevering van een uur als een nieuwe film met een nieuwe cast, nieuwe locaties en een nieuwe setting: “Ik kan het niet vergelijken met andere projecten die ik eerder heb gedaan.”

Bestaat dan de kans dat met de toenemende rol van Moore in andere projecten zijn betrokkenheid bij Outlander helemaal verdwijnt? Als showrunner had Moore gedurende de eerste twee seizoenen nog de functie om van de show een succes te maken, iets wat inmiddels goed gelukt is. De serie heeft heel wat verschillende verhalen en locaties weten neer te zetten, van Schotland tot Frankrijk en Jamaica. Zo stelt Moore zelf ook in ieder interview weer dat dit een show is zoals hij nooit eerder heeft gedaan, elk seizoen is zo verschillend van het vorige dat het lijkt alsof elk seizoen weer een andere serie is.

In het vierde seizoen komt daar echter een einde aan, wanneer de familie Fraser zich vestigt in het Amerikaanse Fraser’s Ridge, een plaats waar ze blijven: “Opeens zullen we voor de eerste keer blijvende sets hebben. We blijven niet de wereld over reizen. Het zal meer zijn als, ‘Ok√©, we zijn in Amerika’ en het verhaal gaat vanaf daar verder.”

Het respect dat Moore daarbij voor Roberts en Graphia heeft, zal er wellicht voor zorgen dat hij zijn rol als showrunner gedurende de komende seizoenen steeds verder zal afbouwen. Het is dan de vraag of zij samen ook het gehele productieproces kunnen overzien en daarbij één visie kunnen hanteren om er een geheel van te maken zoals een showrunner dat zou doen. Gelukkig heeft Moore er veel vertrouwen in dat deze twee producenten de complexiteit en het verhaal van de serie eer aan zullen doen. Hij kijkt er in ieder geval naar uit als het filmen iets gemakkelijker wordt en er een set kan worden gebouwd die nog heel wat jaren kan blijven staan. Want daar gaan we natuurlijk wel van uit!

Reacties

10
0