Famous Last Words: Roger de Gehangene

Datum: 2020-04-16 13:24:10
2
0
  

Het was een aflevering waarin de pijn van Roger MacKenzie heel duidelijk werd gemaakt. Als in een speelfilm zag Roger de beelden van zijn eigen ophanging steeds opnieuw en opnieuw in zijn hoofd afspelen. Drie maanden later ervaart Roger nog de pijn en het trauma van deze verschrikkelijke gebeurtenis aan het eind van de Battle van Alamance. Als door een vergissing is hij door Gouverneur Tryon opgehangen tussen de andere verraders van de kroon. Roger heeft het overleefd, maar wat is overleven waard als je leven nooit meer hetzelfde zal zijn?

Terwijl anderen hem proberen op te peppen, blijft de dialoog eenzijdig. Roger houdt zich stil. Ondanks het vermoeden van Claire dat hij fysiek weer in staat zou moeten zijn om te praten, lukt het hem psychisch niet om zijn nieuwe stem aan te horen. Waar hij zijn stem kon gebruiken om les te geven, vrede te maken en te zingen, behoren al die dingen nu tot het verleden. Ook Marsali probeert hem met een kaartspel wat op te vrolijken, met het gevolg dat Roger meerdere keren wordt geconfronteerd met de kaart van de Gehangene. Ondanks zijn link met de dood, staat de kaart van de Gehangene juist voor verandering. De kaart geeft aan dat je bent vastgelopen in het leven. Elke keer offer je iets op zodra je een keuze maakt. En laat dat nu precies passen bij het leven van Roger.

Roger heeft zijn veilige thuis in de 20e-eeuw namelijk opgeofferd voor een leven met Brianna en haar familie in de 18e-eeuw. Een eeuw waar Roger eigenlijk helemaal niet thuis hoort. De kaart van de Gehangene laat zien dat het tijd is om na een periode van passiviteit deze dingen los te laten. Vaak is deze periode kenmerkend voor een ziekteherstel.




“Hij is echt op een breekpunt belandt,” vertelt acteur Richard Rankin in een interview met het Amerikaanse Entertainment Weekly. “Hij moet ook een heleboel verwerken. Hij probeert de man te vinden die hij ooit was, om vervolgens tot de conclusie te komen dat die man verdwenen is. Hij moet zich neerleggen bij het feit dat hij een veranderde man is. En de ophanging heeft figuurlijk echt zijn ruggengraat in de 18e-eeuw gebroken.”

De hele 18e-eeuw was zo zwaar voor hem en dat zien we in deze aflevering goed terugkomen. Dat wilden we goed tot zijn recht laten komen, zonder hem als depressieve, chagrijnige man neer te zetten. Diep van binnen wil hij echt over deze obstakels heen komen, maar elke keer als hij iets probeert, wordt hij er uiteindelijk toch door geraakt. Dat maakt het zo moeilijk voor hem.

We wilden het publiek laten voelen zoals hij zich doet. Alles is van hem afgenomen, alles dat hij was. Zijn stem was zo belangrijk voor hem, als leraar, als zanger, als muzikant. Communicatie was één van zijn sterke eigenschappen. Woorden zijn zo belangrijk voor hem en nu kan hij niet eens met zijn zoon praten. Hij is gestript van alles wat hij ooit was.

Ook wij worden als publiek gestript van het geluid in de verschillende zwart-wit sequenties die zich afspelen in het hoofd van Roger. Opnieuw en opnieuw beleeft Roger de verschrikkelijke momenten aan de boom. Geen tijd meer voor laatste woorden om zichzelf te kunnen verdedigen. En nu vraagt Roger zich dan ook af wat hij daar in de eerste plaats eigenlijk deed. Wat is zijn toekomst in de 18e-eeuw? En waarom is hij daar eigenlijk nog? Heeft het leven op deze manier nog wel zin?



Eén van de belangrijkste vragen in het hoofd van Roger is of hij er wel kan zijn als een vader voor zijn zoon. “Hij is slechts de schaduw van een man die hij was,” vertelt Rankin. “Hij probeert te communiceren, maar kan niet eens communiceren met Jemmy. Het is net alsof hij een geest is. Want hij is zichzelf niet en kan er ook niet zijn voor zijn zoon.”

Gelukkig weet Roger zijn vechtlust terug te krijgen door met Young Ian op pad te gaan. Als ze elkaar voor het eerst zien, zou Roger zoveel tegen hem willen zeggen. Hij zou willen communiceren en hem zeggen dat hij dankbaar is voor wat Ian heeft gedaan. Het is een emotioneel moment voor Roger als hij zich realiseert dat hij zijn dankbaarheid niet eens kan overbrengen.

Maar ook Ian is een veranderd man. De sympathieke, kwebbelende en vrolijke jongen heeft plaatsgemaakt voor een man die op zoek is naar zijn plek in de wereld. Ian en Roger hebben veel met elkaar gemeen en hun psychologische reis door de aflevering loopt vrijwel parallel aan elkaar. “Roger en Ian vinden de kracht in elkaar doordat ze bijna naar zichzelf kijken,” aldus Rankin. “Ze gaan allebei door een hele moeilijke tijd en denken beiden dat het beter zou zijn als ze er niet meer zouden zijn. Maar wat ze in elkaar zien, bevalt hen eigenlijk niet. Daardoor zijn ze in staat om elkaar vervolgens uit de put te trekken.”




Het was van de makers van Outlander een gewaagde keuze om te gaan voor het zwart-wit 35mm-materiaal. In plaats van inhoud legden de producenten de nadruk op stijl om ons zo in het hoofd van Roger te kunnen verplaatsen. Een logische keus als het aan uitvoerend producent Matthew B. Roberts ligt. “Wij zijn een visueel medium,” vertelt hij aan Entertainment Weekly. “Diana Gabaldon kan met haar boeken echt in de gedachten van de personages spitten, maar wij kunnen geen gedachten filmen. Wij moeten creatieve manieren vinden om de gedachten uit het hoofd te krijgen en op beeld. Dus toen schrijfster Danielle Berrow met het idee kwam van een ‘stomme’ film, was ik meteen verliefd.”

Maar dat geldt niet voor Richard Rankin, die in eerste instantie zo zijn bedenkingen had over deze manier van filmen. “Ik was niet echt sceptisch, maar wel wat twijfelachtig over deze beslissing,” vertelt hij. “Het is een abstracte manier om te laten zien wat zich in het hoofd van Roger afspeelt. Het geeft het publiek een ongebruikelijk perspectief, wat het allemaal vreemder en verontrustend maakt.”



Bron foto’s: FarFarAway

“Ik wist ook niet hoe onze regisseur, Stephen Woolfenden, hier een draai aan zou geven,” gaat de Schotse acteur verder. “Maar ik vertrouw Stephen en zijn creatieve oplossingen. Ik vroeg me wel af hoe het schokkend zou kunnen zijn zonder potentieel komisch over te komen. Maar ik kan me herinneren dat ik één van de scènes voor het eerst zag en dacht, ‘Dit is echt heel erg duister’. Het beeld is heel erg krachtig. Het werkt echt en ik ben blij dat ze het hebben doorgezet. Want hoe vertel je een verhaal als een personage niet kan praten? Deze hele aflevering gaat over mijn personage en ik heb helemaal geen dialoog. Dat was voor mij ook heel anders om te doen.”

Fans van de boekenreeks wisten natuurlijk al langer dat dit moment in de verhaallijn van Roger zou komen. Maar ook Richard Rankin was voorbereid op wat zou komen. “Het castingproces van Roger was vrij uitgebreid en lang, dus ik had genoeg tijd om vooruit te lezen naar wat komen gaat. Outlander zou een lange verplichting zijn, dus ik wilde weten waar ik mezelf aan waagde. Maar ik vind dat Roger één van de beste verhaallijnen uit het boek heeft, dus ik was heel erg enthousiast om de rol aan te nemen.”

De vraag is nu natuurlijk hoe het Roger de rest van het seizoen zal vergaan. Zal hij zijn plek in de 18e-eeuw uiteindelijk nog kunnen vinden? Zal hij zich kunnen neerleggen bij de man die hij nu geworden is? Volgens Rankin wordt na deze achtste aflevering in ieder geval toegewerkt naar de climax van dit vijfde seizoen. Er staan ons in ieder geval nog meerdere spannende afleveringen te wachten!

Reacties

2
0