End of Summer – Deel 3

Datum: 2020-10-09 15:49:14
0
0
  

Van adaptatieproces tot historische gerechten. De End of Summer serie heeft ons al een heleboel entertainment geboden in deze tijden van Droughtlander. Ook deze derde aflevering heeft ons weer veel te bieden. Dit keer duiken we namelijk in de muziek van Outlander. Componist Bear McCreary heeft ons de afgelopen jaren al heel wat prachtige muziekstukken opgeleverd en samen met zangeres Raya Yarbrough gaat hij in op het proces dat zich achter de schermen afspeelt.

Zo vertelt de componist inmiddels al een hele geschiedenis te hebben met Outlander showrunner Ronald D. Moore. Eerder werkten ze namelijk al samen aan de televisieserie Battlestar Galactica, waarna de carrière van McCreary een hoge vlucht nam. McCreary is nu bijvoorbeeld niet alleen verantwoordelijk voor de muziek van Outlander, maar ook voor die van The Walking Dead.



Het was eigenlijk toeval dat Moore bij McCreary terecht kwam. De twee waren in een gesprek verwikkeld en McCreary vertelde blij te zijn dat er eindelijk een televisieserie van Outlander werd ontwikkeld, aangezien hierin aandacht werd besteed aan de opstand van de Jacobites. En hoewel velen in eerste instantie wellicht nooit gehoord hebben van de Jacobites, wist McCreary precies wat deze opstand inhield. “De opstandliederen zijn een passie van mij,” vertelt McCreary enthousiast.

Toen ik op school zat, heb ik heel veel onderzoek gedaan naar al deze liederen. Ik was hierdoor zo gefascineerd, omdat de boodschap in de tekst verborgen is. En aangezien ik al zoveel wist van deze tijdsperiode en de volksliederen die toen gezongen werden, ben ik bij Outlander terecht gekomen. En nu ga ik als componist alweer het zesde seizoen in. En ik houd van doedelzakken! Niemand heeft mij ooit doedelzakken laten gebruiken, zoals de showrunners van Outlander mij doedelzakken laten gebruiken.

Maar het is een verscheidenheid aan instrumenten waarmee McCreary emoties als komedie, liefdesverdriet, avontuur, enthousiasme en romantiek probeert over te brengen. Het is volgens de componist in de Dance of Druids dat we de kern van Outlander het beste raken. “We hebben natuurlijk geen flauw idee hoe de muziek van druïdes daadwerkelijk klonk, dus daarin had ik de creatieve vrijheid. Het gaf me dus echt de mogelijkheid om te ontdekken hoe de wereld van Outlander zou klinken. Het is niet alleen Schotse muziek, het is een fantasy-serie.”




“Naarmate de show verder groeit naar andere plekken en tijden, moest de muziek ook evolueren,” gaat McCreary verder. “En welke andere show dan Outlander zou mij de kans geven om dat te doen? We springen niet alleen van stijl naar stijl, maar we combineren ze ook. Denk bijvoorbeeld aan de Franse songtekst in The Skye Boat Song gedurende de eerste helft van het tweede seizoen. Zelfs in de Appalachen in Amerika komen de Schotse doedelzakken terug. Dat is de stijl van Jamie en Claire.” En ook het vijfde seizoen vormde daarbij weer een nieuwe uitdaging voor de componist.

Ik had een patroon ontworpen, elk seizoen veranderde de muziek geïnspireerd op de geografische omgeving en de verhaallijnen. Maar in dit vijfde seizoen was er geen geografische verandering. Het speelt zich af in Amerika, net als het vierde seizoen. In gesprekken hebben we het er dan ook wel over gehad om de muziek niet te laten veranderen. Maar toen kwamen we erachter dat het niet zo zeer ging over de locatie van het verhaal, maar om de groei van de personages.




Vanaf dat punt besloot Bear McCreary om niet langer nieuwe dingen te ontdekken in de wereld van Outlander, maar om zaadjes te planten voor de lange termijn. “Dit is thuis, dit is ons huis en dat zullen we verdedigen,” aldus McCreary.

Het favoriete moment uit het vijfde seizoen is voor McCreary toch wel het moment dat Jamie zijn kilt weer tevoorschijn haalt. “Voor mij als fan was dit echt een prachtig moment. Je ziet hem het stof afkloppen van dit oude stuk kleding dat hij ruim twintig jaar niet meer heeft gedragen. Ik wilde daarbij ook een oud Schots oorlogslied terugbrengen dat ik gebruikt heb in het tweede seizoen. Ik hoorde de doedelzakken die ik in het vierde seizoen niet gebruikt had en het ontroerde mij.”

Maar meest bekende muziekstuk van de televisieserie Outlander is toch wel de Skye Boat Song. Het is het nummer waarmee iedere aflevering start, al is het in verschillende versies. De zangeres van dit oeroude Schotse liedje is Raya Yarbrough, tevens de vrouw van McCreary, die op het moment van inzingen acht maanden zwanger was.

“Ze moesten mij bijna naar binnen rijden en vervolgens moest ik op een stoel gaan zitten en heel diep ademhalen voordat ik kon zingen,” vertelt de zangeres. “Maar het liedje kende ik grappig genoeg al. Ik zong dit nummer toen ik acht of negen jaar oud was in een kinderkoor. Dus toen ik opnieuw gevraagd werd om dit te zingen, maar nu voor deze show, was het muziek dat dicht bij mijn hart lag.”




Interessant om te weten is dat de traditionele tekst van dit liedje niet wordt gebruikt. In plaats daarvan is McCreary voor de minder bekende tekst van auteur Robert Louis Stevenson gegaan. Deze tekst maakte het lied volgens de componist sterker, aangezien er een geheime boodschap in verscholen ligt over Bonnie Prince Charlie die na zijn nederlaag op Culloden het land in angst verlaat.

De traditionele tekst zingt bijvoorbeeld ook over een man die verdwenen is. Zelf durfde McCreary de tekst niet te veranderen, maar dit was een beslissing die Ronald D. Moore uiteindelijk nam. “Op die manier voelt het veel meer als het verhaal van Claire,” zegt McCreary.

Met de overgang van het verhaal naar Amerika aan het eind van het vierde seizoen is de muziek volgens McCreary het meest veranderd. Hij besloot namelijk voor een bluegrass geluid te gaan om het Amerikaanse gevoel te versterken. “Maar het vijfde seizoen met de a capella versie spant de kroon in meest gedurfde verandering,” vertelt McCreary. “Het is niet langer een enkele stem, het is een heel koor.” Je zou kunnen zeggen dat dit de hele familie representeert die Jamie en Claire dit seizoen willen beschermen. Het zijn niet langer alleen Jamie en Claire. Zij hebben een hele gemeenschap om hen heen opgebouwd om wie het verhaal nu draait.

Aan het eind van het nummer is het echter nog steeds enkel Yarbrough die we het verhaal van Claire horen zingen. Iets dat volgens de zangeres precies overeenkomt met de verhaallijn. “Eerst was het een vrouw die alleen was in de wereld en uit probeerde te vinden wat er precies aan de hand was,” vertelt ze. “De wereld wordt vervolgens steeds meer complex en emotioneel, totdat ze uiteindelijk het moment bereikt waarop ze weer alleen en kwetsbaar is. En dat was passend, omdat we weer bij deze kwetsbare en persoonlijke plek terecht komen.”


Bron foto’s: Starz

Reacties

0
0