Een nieuwe titelsong: Outlander in tropische sferen

Datum: 2017-11-16 16:34:55
13
0
  

Eén van de onderdelen die de televisieserie Outlander tot een succes maakt, is de muziek gecomponeerd door Bear MacCreary. Met slechts een paar elegante tonen weet hij ons altijd te transporteren naar een andere eeuw, al is het Parijs, Schotland of Boston. Zelfs als we onze ogen dicht zouden doen tijdens de afleveringen, voelen we de emoties van de chaos, romantiek of veldslag.

MacCreary beperkt zich daarbij niet alleen tot de muziek tijdens de aflevering, zoals bij de meeste televisieshows het geval is. Al sinds het begin van Outlander is de componist erg betrokken bij het productieproces, te beginnen met de muziek tijdens de openingcredit van elke aflevering. Hoewel deze muziek bij andere televisieshows jarenlang hetzelfde blijft, probeert Outlander met zijn opening al een juiste setting te creëren.

Terwijl ‘The Skye Boat Song’ elke aflevering opnieuw gezongen wordt door zijn vrouw Raya Yarbrough, is bij elke grote verandering van setting weer een nieuwe versie van dit nummer te horen. De muziek bij het eerste seizoen was duidelijk Schots door het gebruik van een verscheidenheid van Keltische instrumenten zoals de doedelzak en trommel. De muziek uit het tweede seizoen werd beïnvloed door de reis van Claire en Jamie naar Frankrijk, waardoor het nummer voor een deel in het Frans werd gezongen en de viool de hoofdrol speelde.

Ook voor het derde seizoen is de openingsmuziek weer aangepast, zoals we eerder besproken naar aanleiding van de opening van aflevering 301, The Battle Joined. De doedelzak was weer een belangrijk onderdeel van de muziek, juist om aan te geven dat een groot deel van het verhaal zich in Schotland zou afspelen. De muziek was daarnaast iets rustiger, een subtiele verandering om het verdriet van Claire en Jamie aan te geven tijdens de twintig jaar die zij apart hebben door moeten brengen. Nu de twee elkaar eindelijk weer gevonden hebben en alle geheimen boven tafel zijn, was het dan ook geen grote verrassing dat de muziek voor aflevering 309, The Doldrums, weer zou veranderen.

Jamie en Claire laten het Schotland namelijk achter zich om de grote oversteek te maken naar Jamaica, waar ze hopelijk hun neefje Young Ian weer terug kunnen vinden. De temperaturen gaan omhoog en daarmee dus ook de openingsmuziek. Dit keer gebruikt MacCreary Afrikaanse percussie om het geheel een Caribisch gevoel te geven. In plaats van een droevig geheel, geeft deze opening credit ons een meer luchtig en opgewekt gevoel. Jamie en Claire gaan een nieuw avontuur aan, maar ondanks alle ellende zijn ze er helemaal klaar voor!

Mis je de doedelzak al een beetje? Wees niet bang, want volgens MacCreary zullen Schotse en Keltische muziekinstrumenten altijd geïntegreerd zijn in het verhaal van Jamie en Claire. Het zal altijd hun geluid zijn, waar ze ook heen gaan. Dat is namelijk de basis van hun liefdesverhaal.


Deze tropische sferen worden daarbij versterkt door het beeld dat in de opening credit gebruikt wordt. Zo zien we niet alleen een heel andere beplanting, ook zien we de zon schijnen! Iets wat we in Schotland niet erg vaak gezien hebben. Waar in de opening van het begin van dit seizoen nog donkere kleuren als bruin, donker blauw en zwart centraal stonden, heeft deze opening de plaats gemaakt voor het groen van de planten, het licht blauw van de zee, het geel van de zon en rood van bloed. Drie primaire kleuren die de aflevering een meer levendig gevoel geven. Jamie en Claire hebben hun leven weer terug nu ze bij elkaar zijn.

De zee speelt in de hele opening een grote rol. En dat mag ook wel, aangezien de reis over de oceaan een grote impact zal hebben op het leven van Claire en Jamie. Hoewel het nu mogelijk is om in enkele uren naar Amerika te vliegen, koste een reis in de achttiende-eeuw wel enkele weken tot maanden. Een groot deel van het tweede seizoen behandelt dan ook de zeereis naar Jamaica.

En zo te zien gaat dat niet altijd even goed. Zo zien we verschillende personen bedolven worden onder het water en uiteindelijk aan land spoelen. Hoewel we in de vorige opening Jamie nog over het water uit zagen staren, is het nu Claire die naar de verte staart om te zien of Jamie haar komt redden.



De reis naar Jamaica zal niet prettig verlopen, vooral niet voor Jamie, die elke keer behoorlijk zeeziek wordt. Een voordeel van het schip is echter dat Jamie en Claire samen hun tijd binnen een beperkte ruimte moeten doorbrengen. De eerste helft van het seizoen zagen we hoe Claire en Jamie beiden hun eigen leven hebben geprobeerd vorm te geven, met enkel de herinnering van de ander. Nu ze weer samen zijn, moeten ze elkaar opnieuw leren kennen en opnieuw gewend raken aan elkaar.

Hetzelfde geldt voor de relatie tussen Claire en Fergus. Hoewel Fergus Claire altijd als een soort moeder zal beschouwen, hebben ook zij elkaar heel wat jaren niet gezien. Fergus is inmiddels opgegroeid tot een volwassen man met een geschiedenis. Het was voor Claire bijvoorbeeld behoorlijk schrikken toen ze zijn hand zag -als ik dat gouden ding zie liggen, moet ik toch eigenlijk echt elke keer enkel aan Jaime freaking Lannister denken- en ook de relatie die Fergus dit seizoen aan zal gaan, is even slikken voor Claire.

Het lijkt er in ieder geval wel op dat iedereen weer dichter bij elkaar komt, deze spannende reis is juist een verbindende factor tussen deze personen die elkaar nauwelijks nog kennen.



Wat ook elke keer weer een grote rol speelt in de opening, is de kleding. Aan de hand van de kostuums maakt Terry Dresbach het elke keer weer mogelijk aan te geven in welke tijdsperiode we ons begeven. Zo was in de kleding van Claire duidelijk te zien dat er elke keer flinke tijdssprongen gemaakt werden tussen de jaren ’40, ’50 en ’60, waar bij we Brianna steeds ouder zagen worden. Dit keer wordt Claire in een korset gehesen, net zoals het die twintig jaar geleden gedaan werd.

Naast de muziek is ook de kleding luchtiger vanwege het tropische klimaat. De blauwe regenjassen hebben plaatsgemaakt voor een witte blouse, waarbij Claire waarschijnlijk één van haar kledingstukken heft gebruikt om over haar hoofd te binden.

Hoewel Claire weer terug is aan de andere kant van de wereld, het Amerika waar ze haar dochter heeft opgevoed, zal ze het toch best lastig vinden te wennen aan het nieuwe klimaat en de gebruiken die daarbij komen kijken. Als vechter voor vrouwenrechten is Claire ook bijvoorbeeld een fel tegenstander van slavernij, iets dat in die tijd een gewone zaak was.


En net als in de trailer van het nieuwe seizoen, speelt ook in deze opening de inheemse bevolking een grote rol. De maskers geven de intro een speels, maar ook griezelig geheel, wat versterkt wordt door de voet die onder het bloed zit. Je weet niet wie er achter die maskers zit en wat hun bedoeling is met Claire en Jamie. Blijkbaar spelen ze een belangrijke rol, maar welke is nog de vraag. Het bloed voorspelt daarbij iets onheilspellend, wiens voet is dat en nog belangrijker, van wie is het bloed?

Als we dit beeld ook samenvoegen met de trailer zou het de voet van The Bakra kunnen zijn, degene bij wie Young Jamie gebracht is. Jamie en Claire zullen het niet gemakkelijk zullen krijgen om Ian weer terug naar huis te brengen. Deze introductie zorgt er in ieder geval voor dat we in tropische sferen worden gebracht om samen met Claire en Jamie het avontuur in Jamaica te kunnen beleven.

Reacties

13
0